AJARAN SESAT....????

Apa yang dikatakan dengan ajaran sesat itu adalah sebarang ajaran atau amalan yang dibawa oleh orang Islam atau bukan Islam yang mendakwa ajaran atau amalan yang dibawanya itu adalah ajaran Islam atau berdasarkan kepada ajaran Islam, sedangkan pada hakikatnya ajaran atau amalan yang dibawa itu bertentangan dengan ajaran Islam, tidak berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah serta bercanggah dengan aqidah dan syariat Islam.

Firman Allah s.w.t dalam surah al-Ahzab, ayat 36 yang bermaksud:
Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas.

apa yang dapat kita lihat di zaman sekarang terlalu banyak kemunculan ajaran sesat seperti contoh kes ayah pin, kahar dan sebagainya....semuanya berasal dari orang Islam itu sendiri....di mana letaknya iman dan aqidah di dalam diri seseorang muslim jika mudah untuk memperkotak-katikkan Islam itu sendiri...



2 comments:

Unknown said...

ajaran sesat bnyak y bukan-bukan sekarang...tp nsb bek kerajaan amek tindakan..kalo x mungkin beratus2 ajaran sesat y muncul kat msia ni..

DEEN said...

tah la ajran sesat skg nie mkin menjd2 lak..
x ingtkan mereka bhwa nabi muhammad saw adalah nabi terakhir yg diutuskan allah swt dgn ajaran Islam yang dijamin kekal hngga hari kiamat...
lgpun bgnda Rasulullah saw diutuskan untuk membw rhmat kpd seluruh alam..

Post a Comment